vardagspoeten.blogg.se

Från barndomens dilemman och höjdpunkter till det rika livet efter femtio.

Nu ska nya röster sjunga

Publicerad 2014-09-12 18:31:00 i 2014, Allmänt, val2014,

Till dig som ännu inte bestämt vad du ska rösta på. Och till dig som glömt varifrån du kommer. Du kanske undrar varför jag bombarderar dina flöden med politiska budskap. Varför jag tröttar ut dig med var jag har mina sympatier. Irriterar dig när du bara försöker ha en skön kväll. Men för mig är detta val det viktigaste jag röstat i. Det handlar om moral. Om kampen för att mänskliga rättigheter ska omfatta alla. Jag röstar med mitt samvete som stridbar och pålitlig vägvisare, på det parti som starkast tar avstånd från nazism, rasism, antisemitism, islamofobi och homofobi. Partiet som på allvar inser hoten vi står inför och som vågar möta dem med kraft är det som får min röst.
 
Jag röstar också med bränslet i den vrede som växer med rötter tungt förankrade i arbetarklassens stenbrott och skurhinkens skitiga vatten. Den som begriper att det inte är på tjockleken av min egen plånbok som jag kan mäta välfärden. Den insikt som säger att städning aldrig någonsin kommer att bli ett välbetalt högstatusjobb.
Som avskyr cynismens prislapp på människor som flyr för sina liv. Som upprörs över orättvisan i att ekonomiskt utsatta människor i vårt land blir sjukare och dör flera år tidigare än de välbeställda. Som undrar hur vi ens tillåter att det finns barn här som inte kan äta sig mätta innan de går till skolan. Som hävdar att det finns ett givet mått på när ett land ska ha rätt att känna stolthet över sina framsteg och framskjutna plats i världen, vare sig det handlar om landets ekonomi, skolresultat eller miljöutsläpp. Det mått som bevisar att landet, innan det skryter om sin förträfflighet, kan ta hand om och lyfta de svagaste, de fattigaste, de sjukaste på sina välnärda armar. Som inser att landets framtid handlar om en hög allmänmänsklig moral. Att vi tillsammans behöver se till att alla människor ska kunna känna sitt egenvärde. Att varje barn ska känna hur betydelsefullt det är att just det blivit fött till jorden.
 
Jag röstar för det gemensamma ansvaret, för solidaritet och mot egoism. Behöver inga gillanden för att stå stadigt förankrad. Men låt gärna budskapet få vingar. Och gräv samtidigt lite djupare där du står.
Gå sedan och rösta på söndag!

Kommentarer

Postat av: Vivianne E Rosqvist

Publicerad 2014-09-13 09:46:18

Fantastiskt bra text med ett innehåll som jag hoppas fler och fler och fler omfattar.

Svar: Tack! Ja det hoppas jag med.
Vardagspoeten

Postat av: Roland Karlsson

Publicerad 2014-11-16 09:29:31

Hej. Har nu läst flera av dina tezter. Du är väldigt bra på att beskriva livet. Grattis

Svar: Tack! Har inte varit inne här på länge, men uppskattar att du läst.
Vardagspoeten

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vardagspoeten

60-talist Stenbock Kvinna Lillasyster Har en längtan till uttrycket, en dröm om skapandet, men har svårt att förverkliga den Mamma till en efterlängtad dotter Feminist Tänker rationellt, säger min ena syster Reflekterar, säger jag Normkritisk Vatadominans i doshorna Varit sjuk Varit rädd Praktiserar yoga för balans, värme och glädje Äter för hälsa och välbefinnande, helst ingefärsheta linssoppor, bär, nötter och avocado Läser för njutning och lärande Har hjärtat till vänster Jagar goda minnen Lever i läkande Förälskad i och tacksam mot livet https://twitter.com/Vardagspoeten http://instagram.com/vardagspoeten#

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela